måndag 31 december 2018

Summering av 2018

2018 går mot sitt slut och det börjar bli dags att summera året som gått. Det har varit ett händelserikt år både privat och på jobbet.

För ungefär ett år sedan såg jag över mitt sparande och började lägga upp en långsiktig plan. Målet blev att skapa en portfölj av aktier och fonder som ska ge mig och min familj en större ekonomisk frihet.

Trots en del oförutsedda händelser som har påverkat månadssparandet negativt är jag ändå nöjd över lag. Jag är övertygad om att kontinuerligt sparande är en av nycklarna i min strategi och det har därför varit viktigt för mig att spara något även de månader då jag inte riktigt har kunnat följa den ursprungliga planen. Här har mina månatliga köp av fonder som sker automatiskt varit viktiga eftersom de sker just automatiskt.

Aktieköpen under åter har skett något mer sporadiskt och jag har försökt passa på att handla lite extra när jag tycker att börsen har dippat.

Jag har också försökt hålla igång min sparutmaning - lunchaktien. För att vara helt ärlig har det gått lite si och så med sparutmaningen. Det har blivit en del köp men inte riktigt så många som jag hade trott och hoppats. Nästa år planerar jag att fortsätta sparutmaningen och då föra en bättre loggbok över köpen. På så vis hoppas jag bli lite extra sporrad.

Årets samlade utdelningar uppgår till 1543,25 kr. Med tanke på att de flesta av de bolag jag äger lämnar utdelning på våren tycker jag att det känns som en bra start. Utdelningen fördelar sig enligt följande.




Om alla bolag i min portfölj skulle ge samma utdelning 2019 som 2018 skulle utdelningen uppgå till knappt 3 000 kr nästa år. Under 2019 siktar jag dock på att nå högre än så. Målet får bli att nå 5 000 kr i ackumulerad utdelning vilket innebär att jag siktar på att få 3 457 kr i utdelning under 2019.

Med det sagt vill jag önska er alla ett gott nytt år!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar