fredag 4 januari 2019

Sparutmaning 2019

Nytt år innebär nya möjligheter. I år tänkte jag att jag skulle ta nya tag med min sparutmaning som jag kallar lunchaktien. Utmaningen, om man nu kan kalla det en utmaning, går ut på att jag ska ta med matlåda till jobbet istället för att gå ut och äta lunch. För varje dag som jag tar med matlåda kan jag lägga de sparade pengarna på att köpa en aktie.

Då jag arbetar i centrala Stockholm kostar en lunch på restaurang nästan alltid över 100kr. Ofta kostar de runt 120 kr men ibland kan det bli ändå upp till 140 kr. I snitt uppskattar jag att jag sparar ungefär 100 kr per dag jag äter matlåda (inräknat kostnaden för maten i matlådan). Det innebär att jag har 100 kr att lägga på valfri aktie de dagar matlådan är med till kontoret.

För att göra utmaningen lite roligare kan jag tänka mig att köpa en aktie som är något dyrare än så om jag tycker att värderingen motiverar ett högre pris. På så vis får jag lite fler aktier att välja mellan även om jag avser att hålla mig till de aktier jag redan har i portföljen. Jag har också bestämt att det är ok att köpa varje dag om jag vill det trots en högre courtage-kostnad jämfört med att samla köpen till tex en gång i vecka.

Jag började med utmaningen förra året och periodvis gick det ganska bra. Jag har dock inga siffror på hur många lunchaktier det blev. I år tänkte jag därför förs lite mer noggran statistik och återrapportera löpande. Förhoppningen är att jag ska kunna ta med matlåda 4 dagar i veckan. Om det går ca 40 arbetsveckor på ett år skulle det innebära 160 lunchaktier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar