söndag 4 mars 2018

Att hantera risker

Den senaste tiden har börserna runt om i världen blivit mer volatila, dvs. de har börjat röra sig mer, jämfört med hur det har sett ut det senaste året. Mot bakgrund av det tänkte jag att det kunde vara lämpligt att skriva lite om mina tankar kring risk.

Att investera i aktier (eller aktiefonder) innebär alltid en risk eftersom aktierna kan, och sannolikt kommer, gå ner i värde under perioder. För den som sparar på längre sikt (minst 10 år) är det dock ofta värt att ta risken mot bakgrund av den förväntade avkastningen på aktierna. Om man dessutom månadssparar löpande kan en nedgång bjuda på bra tillfällen att köpa in sig.

Den viktigaste tycker jag är att man är medveten om sin risknivå, att man funderar på hur man hanterar risk och hur man ser till att ha en risknivå som man är bekväm med.

Buffertsparande
Det är min starkaste rekomendation att alla, och då menar jag verkligen ALLA, ser till att skaffa sig ett dedikerat buffertsparande som kan användas för oväntade utgifter. Det kan vara ett oväntat tandläkarbesök, en trasig bil eller något annat oväntat som dyker upp och som inte ryms i den vanliga månadsbudgeten.

Hur stor buffert man behöver varierar från person till person men för egen del tycker jag det känns bra att ha minst 2-3 månadslöner tillgänliga. De här pengarna ska inte investeras utan bör finnas snabbt tillgängliga, tex på ett bankkonto (med insättningsgaranti). Om man nyttjar buffertsparandet till en oväntad utgift är det självklart viktigt att omfördela sparandet tills dess att bufferten är återställd.

Pengar man har råd att förlora
Ingen vill se sina investeringar gå ner i värde men den som investerar på börsen måste vara beredd på att det kommer ske, förr eller senare. Just därför är det viktigt att inte investera pengar som man inte har råd att förlora. Pengar som ska användas inom något eller några år bör placeras med betydligt lägre risk än aktiemarknaden.

En vanlig rekomendation är att inte investera mer än 10% av sitt kapitalet på börsen per år man inte behöver pengarna. Om man tex har 100 000 kr som man vet att man behöver om 2 år bör alltså inte mer än max 20 000 kr (20%) placeras på börsen. Min uppfattning är dock att detta i många fall innebär en onödigt stor risk men det beror såklart på vad pengarna ska användas till osv.

Sprid riskerna
En viktig sak som jag har lärt mig när det kommer till sparande är att inte lägga alla ägg i samma korg. Det är en av anledningarna till att pengarna i min pengamaskin är investerade i flera olika fonder (med olika inriktningar) och i flera olika aktier. När det kommer till aktierna har jag valt att sprida risken genom att investera i bolag som verkar i olika brancher, exempelvis dagligvaruhandel, fastigheter osv. En vanlig rekomendation är att inte investera i färre än 7-10 bolag. För den som inte önskar investera i många olika bolag kan ett investmentbolag erbjuda ett bra alternativ eftersom ett sådant bolag i sin tur investerar i många olika bolag, ofta i olika brancher.

En annan vanlig rekomendation är att inte investera hela sitt kapital i aktier utan att även placera en del i tex räntefonder. Jag har dock medvetet valt att investera till 100% i aktier (antingen direkt eller genom fonder) och har alltså inte någon del av mina investeringar i tex räntefonder. Anledningen till det är dels att jag har en ganska väl tilltagen buffert (mer än 2-3 månadslöner) och dels att jag ser mitt sparande som så långsiktigt att jag är beredd att ta en högre risk med den del som är investerad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar