torsdag 15 februari 2018

H&M kapitalmarknadsdag

Igår var det så dags för H&Ms efterlängtade (?) kapitalmarknadsdag. Tyvärr hade jag ingen möjlighet att följa eventet löpande under dagen men jag försökte hålla mig uppdaterade när möjlighet gavs.

Aktiekursen började med att stiga något för att sedan falla allt mer under dagen och H&M stängde ner -4,63%. Med tanke på hur marknaden har reagerat på nyheter från H&M den senaste tiden var det svårt att se vad ledningen skulle kunna presentera för nyheter som hade fått marknaden på bättre humör. En viktig anledning till det är också att den fallande aktiekursen i grund och botten beror på att förtroendet för ledningen är (minst sagt) naggat i kanten.

Tidigare har en stor del av kritiken mot H&M handlat om att man inte hänger med när handeln flyttar från butiker till nätet, att satsningarna har kommit för sent och att man inte tagit problemet på allvar. Detta tycker jag man bemötte bra igår då man informerade om att H&Ms onlineförsäljning är lönsam och att den stod för 22% av rörelseresultatet 2017 samt att tillväxten är god. I mina ögon är detta goda nyheter, inte bara för att onlineförsäljningen kommer vara helt avgörande för H&M i framtiden, utan också för att det visar att ledningen faktiskt har haft koll på läget och agerat rätt (om än i det tysta).

Vissa har också framfört kritik och oro över den svaga försäljningen i H&Ms butiker. Detta är en viktig fråga men jag tycker mig se att H&M ständigt arbetar med att förnya och förädla sina butikskoncept och jag delar därför inte oron. Jag har tidigare skrivit om H&Ms butik på Karlaplan som jag upplever är ett klart lyft jämfört med andra butiker.

De problem som oroar mig ligger snarare i de produkter som H&M tar fram. Med den hårda konkurrens som råder krävs det att H&M tar fram riktigt bra produkter som marknaden vill ha. Annars blir det ingen försäljning varken i butik eller online.

Med det sagt har jag förtroende för att H&M på längre sikt kommer vända utvecklingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar