måndag 28 januari 2019

Sparutmaning - rapport v4

Årets fjärde vecka är lagd till handlingarna. Veckan blev inte alls som jag hade tänkt mig vilket gjorde att sparutmaningen tyvärr fick stå åt sidan. Resultatet blev en ynka matlåda men då jag hade fullt upp med annat blev det inget aktieköp.

Tanken är att det får bli en extra aktie som inhandlas den här veckan istället.

Bortsett från att sparutmaningen misslyckades bjöd veckan på flera goda nyheter. Castellum föreslår en höjd utdelning från 5,30 kr till 6,10 kr (uppdelat på två utbetalningar) och Investor föreslår en höjd utdelning från 12 kr till 13 kr (också det uppdelat på två utbetalningar). Båda bolagen bjuder alltså på bra höjningar av utdelningen och jag planerar att återinvestera utdelningarna i sin helhet.

Tyvärr ser det ut som att januarilönen kommer behöva användas till att fylla på min buffert som har fått ta lite stryk den senaste tiden. Därmed blir det inte några större inköp av aktier men jag låter mitt månadssparande i fonder rulla på som vanligt. Att behöva fylla på bufferten kan ju kännas lite trist men ibland uppstår oväntade utgifter och det är ju just därför som man har en buffert. Att återställa bufferten blir därmed prio ett.

Nu ta jag nya tag med sparutmaningen och siktar på en riktigt bra vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar