tisdag 25 december 2018

Buy and hold - värdet av en strategi

Medan vi i Sverige mumsade skinka, drack snaps och såg på Kalle hade USA-börserna en riktigt tung julafton. S&P 500 backade 2,69% och gick därmed in i björnmarknad, Dow Jones backade 2,90% och Nasdaq slutade på minus 2,21%.

När det sedan blev dags för börsen i Japan att ta över fortsatte fallet. Nikkei stängde till slut på minus 5,01% och vi kan nog räkna med att det blir lite svajigt på Stockholmsbörsen på torsdag när man öppnar igen efter julledigheten. 

I tider som dessa är det väldigt skönt att ha en strategi att luta sig mot. För min egen del är det ganska enkelt, jag säljer inget utan fortsätter köpa aktier även när börsen går ner. Jag tror helt enkelt inte att jag har kunskapen som krävs för att kunna sälja på toppen och köpa på botten. Istället ser jag nedgången som ett tillfälle att köpa fler aktier i de bolag jag tror på till lägre pris. Om börsen sen fortsätter ner spelar inte så stor roll eftersom jag inte planerar att sälja aktierna inom en överskådlig framtid.

De största fördelarna med ovan strategi är att man inte behöver vara särskilt aktiv i sitt sparandet utan det mesta sköter sig självt och att man kan ta det lugnt även om börsen går ner. Samtidigt tickar förhoppningsvis utdelningar in på kontot som möjliggör fler aktieköp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar