måndag 15 januari 2018

Nytt bolag i pengamaskinen

Idag är det stängt på förskolan för planeringsdag vilket innebär att jag är hemma. Under förmiddagen fick jag lite extra tid att spana in ett bolag som jag har varit intresserad av ett tag och som jag nu slutligen bestämde mig för att investera i.

När jag letar efter bolag att inkludera i min portfölj letar jag efter bolag som jag tycker har en sund värdering och goda framtidsutsikter men också en stabil utdelning och utdelningstillväxt. Som jag har beskrivit tidigare är utdelningen en av de främsta anledningarna till att jag delvis investerar i aktier och inte bara indexfonder.

Det bolag jag nu har valt att lägga till portföljen är fastighetsbolaget Castellum. På kortare sikt, dvs. inom något/några år, ser jag vissa orosmoln för fastighetsbolagen med t ex stigande räntor och vikande konjunktur och därmed uthyrning som de kanske största riskerna.

Trots detta tycker jag att ett fastighetsbolag bör ingå i portföljen för att skapa en mer diversifierad portfölj som täcker fler brancher och har en högre riskspridning. Bland fastighetsbolagen tycker jag att Castellum lockar med en bra fastighetsportfölj, hög beläggning och intressanta egna projekt. Att bolaget dessutom har höjt utdelningen 19 år på rad är givetvis ett stort plus även om det inte är någon garanti för framtida utdelningstillväxt.

Eftersom det inte blev någon utelunch idag fick det bli en lunchaktie och då passade det ju alldeles utmärkt att köpa Castellum.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar